Forretningsbetingelser
FORRETNINGSBETINGELSER, PERSONDATA MV.
Disse forretningsbetingelser mv. indeholder de oplysninger, som Lene Hartvigsen Advokatfirma ved advokat Lene Hartvigsen (”Advokatfirmaet”) skal afgive efter de advokatetiske regler og databeskyttelsesforordningen samt de forretningsbetingelser, der gælder for aftalen om udførelse af juridiske ydelser.
Advokatfirmaet
Advokatfirmaet er en enkeltmandsvirksomhed (cvr.nr. 43806165), som drives fra adressen Ordrupdalvej 30, 2920 Charlottenlund. Advokatfirmaets telefonnummer er +45 26842700. Mailadressen er lh@lenehartvigsenadvokatfirma.dk. Advokat Lene Hartvigsen er beskikket af Civilstyrelsen i Danmark og er en del af Advokatsamfundet.
Interessekonflikter
Forud for opstarten af enhver ny sag undersøges det, om der foreligger nogen interessekonflikt, som forhindrer, at Advokatfirmaet kan påtage sig sagen.
Anvendelse af rådgivning
Advokatfirmaets rådgivning målrettes til hver enkelt sag og må derfor ikke anvendes til andet formål.
Honorar og fakturering
Advokatfirmaets honorar fastsættes på grundlag af en samlet vurdering af bl.a. sagens betydning og værdi for klienten, sagens udfald, arten og omfanget af det arbejde, der er udført og det med sagen forbundne ansvar. Honoraret tillægges moms (medmindre der gælder særlige undtagelser i henhold til gældende lovgivning) og eventuelle øvrige omkostninger (f.eks. rejseomkostninger og omkostninger til større fotokopieringsopgaver) samt udlæg. Hvis det ønskes – og altid over for forbrugere – udarbejdes et honoraroverslag inden arbejdet med sagen påbegyndes. Fakturering sker månedsvis, medmindre andet aftales. Betalingsbetingelserne er 14 dage fra fakturadato, hvorefter der kan beregnes morarenter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.
Offentlig eller forsikringsdækket retshjælp
I forbindelse med opgaver undersøges det, om der er mulighed for offentlig eller forsikringsdækket retshjælp.
Klientkonti og indskydergaranti
Advokatfirmaet er omfattet af særlige regler om betroede midler (klientmidler) og har samleklientkonto samt separate klientkonti hos Jyske Bank (tidl. Handelsbanken). Disse konti er beskyttet i henhold til lov om en indskyder- og investorgarantiordning, hvorefter indskud indtil et beløb svarende til 100.000 euro (ca. 750.000 kr.) pr. indskyder dækkes af Garantiformuen i tilfælde af pengeinstituttets rekonstruktionsbehandling eller konkurs. Dækningsmaksimummet gælder for én persons samlede indskud i banken, selv om pengene står på forskellige konti, herunder på bådeklientbankkonti og egne konti. Advokatfirmaet hæfter ikke for tab af klientmidler.
Ansvarsbegrænsning
Advokatfirmaet er ansvarlig for den juridiske rådgivning i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler og er ansvarsforsikret i et anerkendt forsikringsselskab i henhold til de af Advokatsamfundet fastsatte regler.
Ansvaret for den juridiske rådgivning er begrænset til dækningssummen i henhold til ansvarsforsikringen. Advokatfirmaet er dækket med et beløb op til kr. 2,5 mio. pr. år. Ansvaret omfatter ikke økonomiske konsekvenstab, herunder driftstab, tab af data, mistet fortjeneste, goodwill, image mv. eller andre former for indirekte tab.
Klager, lovvalg og værneting
Advokatfirmaet er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover gælder de advokatetiske regler. De regler, der særligt gælder for udøvelse af advokaterhvervet, kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside www.advokatsamfundet.dk. Advokatnævnet kan behandle adfærdsklager og tvister vedrørende Advokatfirmaets honorar. Advokatnævnets fysiske adresse er Kronprinsessegade 28, 1306 København K. Hjemmesideadressen er www.advokatnaevnet.dk. Advokatfirmaet anvender ikke aftaleklausuler om lovvalg og/eller værneting, medmindre dette særligt aftales med klienten.
Underretning om indsamling af personoplysninger
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 skal vi give en række oplysninger om indsamling af personoplysninger mv.
Kontaktoplysninger
Advokatfirmaet er den dataansvarlige. Kontaktoplysningerne er Lene Hartvigsen Advokatfirma, Ordrupdalvej 30, 2920 Charlottenlund, lh@lenehartvigsenadvokatfirma.dk, +45 26842700.
Formålet og retsgrundlaget
Personoplysningerne behandles som et led i varetagelsen af den aftalte opgave i form af juridisk rådgivning og/eller førelse af klage- og retssager. Retsgrundlaget for behandlingen af oplysningerne er, det er nødvendigt for at kunne opfylde aftalen med dig eller nødvendigt for at kunne overholde en retlig forpligtelse, der påhviler Advokatfirmaet, jf. forordningens artikel 6, stk. 1, litra b) og c).
Kategorier af personoplysninger, hvor de stammer fra og hvem der modtager dem
De personoplysninger, vi har indsamlet fra dig, er almindelige personoplysninger, som f.eks. identifikations- og kontaktoplysninger (navn, adresse, mailadresse, telefonnummer mv.) I retssager vil der også blive indsamlet og behandlet oplysninger om dit CPR-nr., fordi dette er påkrævet i forbindelse med anvendelse af den obligatoriske, digitale retssagsportal Min Retssag. Ved offentlig eller forsikringsdækket retshjælp vil der derudover også blive indhentet oplysninger om din forsikringsaftale. Hvis vi indhenter personoplysninger om dig fra andre, vil vi give dig særskilt meddelelse om det. Personoplysningerne vil kun blive videregivet til andre, herunder domstolene, offentlige myndigheder (kommuner og klageinstanser), databehandlere samt modparter mv. i det omfang, det er nødvendigt for arbejdet med sagen.
Tidsrum for opbevaring (sletning)
Vi opbevarer dine personoplysninger i 10 år efter sagens afslutning, dvs. når sagen arkiveres efter, at sagen er blevet slutafregnet.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
a. Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
b. Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
c. Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
d. Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlinger af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, så vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
e. Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
f. Ret til at transmittere oplysninger i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og fri udveksling af sådanne
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.